Witryny sklepowe — jak ich wygląd przekłada się na zainteresowanie klientów?

Znaczna większość klientów — bo aż około 80% — decyduje się na odwiedzenie danego sklepu oraz zrobienie w nim zakupów właśnie z uwagi na sposób, w jaki prezentuje się witryna. Jednak, jak zapewne każdy wie, w centrach handlowych niemal każda firma posiada swoją własną witrynę sklepową. Dlaczego zatem aż 80% klientów miałoby wybrać dany lokal? Oto 5 przykładów pokazujących, jak konkretny wygląd witryny sklepowej przekłada się na zainteresowanie klientów.

1. Duże, proste i wyraziste komunikaty

Jak samemu można zauważyć, między alejkami sklepowymi przechodzimy dość szybko — zazwyczaj tylko rzucamy okiem na witrynę i jeśli coś nie zatrzyma naszego wzroku, idziemy dalej. Kluczem są więc duże napisy, które można dojrzeć z daleka. Muszą być one proste, a także zrozumiałe — czyli nie zaleca się umieszczania na witrynie sklepowej informacji w formie zdań lub dłuższych komunikatów, na przeczytanie których klient poświęca więcej niż kilka chwil. Ogłoszenia muszą być umieszczone na wyrazistym, przykuwającym uwagę tle w głębokim kolorze i najlepiej by było ich jak najmniej.

2. Odpowiednio zaaranżowana wystawa

Witryna sklepowa nie tylko służy do naklejania plakatów, oklein albo do prezentowania komunikatów, ale przede wszystkim do zaprezentowania tego, co mamy w ofercie. Najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie przy witrynie bestsellerów — produktów, które cieszą się największą popularnością wśród klientów. Muszą być one ustawione w sposób estetyczny i harmonijny, a więc najlepiej w formie piramidy złożonej tylko z kilku produktów. Te najważniejsze powinny znaleźć się na wysokości wzroku potencjalnego klienta. To, jakie produkty umieścimy przy witrynie sklepowej, ma ogromny wpływ na ilość klientów, którzy zdecydują się na odwiedzenie naszego lokalu.

polerowanie witryn sklepowych

3. Czystość i przejrzystość witryn sklepowych

Obowiązkiem sprzedawcy jest zadbanie o odpowiednie prezentowanie się witryny sklepowej. Właściciele firm, którzy na swoich witrynach mają graffiti, rysy, zabrudzenia czy inne tego typu mankamenty, mają nawet o kilkadziesiąt procent mniejszą szansę na przyciągnięcie klientów. Wbrew pozorom usuwanie graffiti i rys z witryn sklepowych nie jest takie skomplikowane. Najlepiej wynająć do tego firmę, która pozbędzie się brudu, zacieków, rys oraz wszelkiego typu aktów wandalizmu, a następnie wypoleruje witrynę sklepową. Decydując się na to, można w efekcie otrzymać w pełni przezroczystą szybę, bez uszkodzeń wynikających z niewłaściwej konserwacji okna wystawowego. Tak wyczyszczona witryna będzie oznaką wysokiej renomy firmy i jej profesjonalizmu, a tym samym — klienci chętniej zrobią zakupy w takim sklepie. Oprócz oczyszczenia rys warto też taką witrynę zabezpieczyć na przyszłość za pomocą specjalnej folii.

4. Odpowiednie oświetlenie witryny

Światło zwraca naszą uwagę i sprawia, że wyrabiamy sobie o danym produkcie konkretną opinię. Zastosowanie zwykłego, białego oświetlenia LED przy artykułach wystawionych za witryną sklepową budzi w nas przekonanie, że jest to ekskluzywny oraz wyjątkowy produkt — chętniej przyjrzymy się mu z bliska. Światłem można oczywiście „bawić się” na dowolny sposób, m.in. wyróżniając witrynę błękitem lub czerwienią, jeśli łączy się to z całą aranżacją sklepu. Odpowiednio oświetlone witryny sklepowe przyciągają bowiem więcej klientów.

5. Witryna sklepowa dostosowana do grupy docelowej

Właściciel sklepu powinien zdawać sobie sprawę z tego, że jego witryna sklepowa nie przyciągnie uwagi każdego odbiorcy. W zależności od profilu branży powinna ona zostać zaprojektowana tak, by trafiła do konkretnej grupy docelowej. Jeśli zatem jest to sklep odzieżowy, posiadający asortyment damski, męski oraz dziecięcy — a nie jesteśmy w stanie wyeksponować trzech manekinów przedstawiających rodzinę — to warto zaprezentować odzież damską. Kobiety znacznie bardziej zwracają uwagę na witryny sklepowe, a jeśli wejdą do sklepu z partnerem, to prawdopodobnie zajrzy on na dział męski.

Witryna sklepowa nie ma więc wyłącznie dekoracyjnego przeznaczenia. Warto zadbać, by spełniała też rolę marketingową — o czym często zapominają właściciele mniejszych lokali. Zastosowanie każdego z wymienionych przykładów, a w szczególności zadbanie o czystość witryny, może zwiększyć zainteresowanie sklepem nawet o kilkadziesiąt procent. Wszystkie działania są wykonywane niskim kosztem, co tym bardziej zachęca do ich wdrożenia.